" Грунти України та своєї області"
ТЕМА: Узагальнючий урок за темою " Грунти України та своєї області"
Мета і завдання уроку: узагальнити та закріпити знання за темою " Ґрунти України та своєї області "; перевірити рівень засвоєння матеріалу.
Обладнання: карта грунтів світу, карта грунтів України, фізична карта України та Харківської області, таблиця "Види меліорації ("заходи щодо підвищення родючості ґрунту").
Тип уроку: урок перевірки та оцінювання знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Урок проводиться у формі бесіди. Питання задає вчитель, учні відповідають. За відповіді одержують жетони. Наприкінці уроку підводять підсумки, підраховується, хто набрав більше жетонів, 5 чоловік з найбільшою кількістю жетонів одержать оцінку "12".
ІІ. Узагальнююча бесіда за темою
- Що називається ґрунтом? (Верхній пухкий родючий шар землі)
- Назвіть чинники грунтоутворення. (Гірські породи, рослинність, тваринний світ, клімат, ґрунтові води, діяльність людини, рельєф, час)
- Назвіть тверду, рідку та газоподібну частини ґрунту. (Тверда -мінеральні речовини, гумус, рідка - ґрунтовий розчин, газоподібна- повітря)
- Яку роль виконують мікроорганізми, що вміщуються у ґрунті? (Сприяють розпаду залишків рослин та тварин , перетворенню на гумус)
- Яку роль зіграв вчений В. В. Докучаєв у вивченні ґрунтів? (Засновник науки «ґрунтознавства».)
-Який ґрунт В. В. Докучаєв назвав "царем ґрунтів" і чому? (Чорноземи - найродючі ґрунти.)
-З чого складається мінеральна частина ґрунту? (Частки піску, глини, щебню).
-Звідки вона в ґрунті? (З материнської гірської породи.)
-Що таке ґрунтові горизонти? (Це ґрунтові шари у вертикальному розрізі ґрунту, які зв'язані між собою.)
-У якому горизонті найбільша кількість коренів рослин? (У гумусовому-Аl.)
-Від чого залежить темний колір ґрунту? (Від кількості перегною (гумусу). Чим більше перегною, тим темніше ґрунт.)
-У яких ґрунтах формується горизонт вимивання? (У підзолистих, дерново-підзолистих.)
-Як розрізняються ґрунти за механічним складом? (Піски, супесі, суглинки, глини.)
-Чим суглинок відрізняється від супесей? (У суглинках більше часток глини, чим у супесях)
-Яке значення має механічний склад ґрунту? (Впливає на зміст у ґрунті вологи та повітря. Піщані ґрунти швидко пересихають, глинисті втримують вологу, але в них мало повітря)
-Що таке структура ґрунту? (Здатність часток ґрунту об’єднюватися в грудочки.)
-Які умови необхідні для утворення структури ґрунту? (Гумус, глинисті частки, кальцій склеює ґрунт у дрібні грудочки.)
- Чому ґрунт, що не має структури, не може бути родючим? (Грудочки - важлива частина ґрунту, між грудочками є повітря та проникає водний розчин.)
-Яку структуру мають чорноземи? (Зернисту.)
Знайдіть відповідність:
1)тундра а) підзолисті
2) тайга б) мерзлотно-тайгові
3) мішаний ліс в) чорноземи
4) степ г) бурі, сіро-бурі
5) півпустеля д) сірі лісові
6) тайга е) тундрово-глееві
-Чому в Україні різноманітний грунтовий покрив? (Україна має різноманітні чинники грунтоутворення. Оскільки на території України різні гірські породи, клімат, рослинність, тваринний світ, рівень ґрунтових вод та інше , то і ґрунти різноманітні.)
- Чим відрізняються підзолисті ґрунти від дерново-підзолистих? (підзолисті мають менший вміст гумусу та більший горизонт вимивання, вище кислотність.)
- Якщо kувл = 1, то який тип ґрунту формується в даній місцевості? (Можливо сірі лісові, дерново-підзолисті, чорноземи kувл = 0,9)
- За картою грунтів назвіть ґрунти України, рухаючись з півночі на південь по меридіану 34° сх.д.
-Які грунти є на Харківщині(чорноземи, сірі лісові, темно-сірі опідзолені, лучні, лучно-болотні, солончаки та солонці)
- Які ґрунти найбільш розорані? (Чорноземи, сірі лісові, темно-каштанові.)
- Що таке меліорація? (це система заходів, спрямованих на підвищення родючості грунту та боротьбу з несприятливими водними і повітряними режимами)
- Назвіть заходу щодо боротьби з ерозією ґрунту? (насадження дерев, кореневі системи яких запобігають руйнації грунту)
- Які негативні наслідки може мати зрошення ґрунтів? (Засолення через підйом рівня ґрунтових вод.)
- Чому необхідно дотримуватися норм при внесенні добрив? (Надлишок добрив накопичується в рослинах, що несприятливо позначається на здоров'я людини. Надлишок добрив вимивається у водойми та викликає "цвітіння води".)
- Які види меліорації проводяться у вашій місцевості? (водна меліорація, лісомеліорація, хімічна меліорація, культурно-технічна меліорація)
ІІІ. Підсумкове узагальнення.
Кросворд "Ґрунти"
Кінець уроку можна присвятити розгадуванню кросворду
По горизонталі
4. Заходи щодо відновлення ґрунту. 6. Природна зона з характерним вимиванням ґрунту. 8. Типовий грунт тайги. 11. "Ворог" ґрунту. 13. Важкий ґрунт. 14. "Цар ґрунтів".
По вертикалі
1. Заходи, щодо підвищення родючості ґрунтів. 2. Перегній. 3. Ґрунт сухих степів. 5. Безліса природна зона на багаторічній мерзлоті. 7. Головна властивість грунту. 9. Вид меліорації, на території з надмірним зволоженням. 10. Засновник науки про ґрунти. 12. Родючий шар земної кори.
Відповіді
По горизонталі: 4. Рекультивація. 6. Тайга. 8. Подзолисті. 11. Ерозія. 13. Глина. 14. Чорнозем.
По вертикалі: 1. Меліорація. 2. Гумус. 3. Каштанові. 5. Тундра. 9. Осушення. 7. Родючість. 10. Докучаєв. 12. Ґрунт.