Пошук

"Серце віддаю дітям"

                       В.Сухомлинський
 

«Мінерально-сировинні ресурси. Паливні корисні копалини»

17.01.2016 17:04

«Мінерально-сировинні ресурси. Паливні корисні копалини»

  Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про корисні копалини, засвоєнні з попередніх курсів географії; формувати вміння знаходити докази різноманітності та багатства корисних копалин в Україні, а також показати значення найважливіших скупчень корисних копалин для розвитку промисловості; ознайомити з вугільними басейнами та нафтогазоносними провінціям України; розвивати вміння встановлювати зв’язки між розміщенням корисних копалин та геологічною будовою, за допомогою карт атласу, виявляти закономірності розміщення родовищ паливних корисних копалин; виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів.

  Обладнання: атласи для 8 класів “Географія України”,атлас Харківської області, геологічна карта України, контурні карти, колекція гірських порід та мінералів, фізична карта України, колекція паливних корисних копалин.

  Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

I. Організація класу до уроку

Добрий день  діти !

    * -Діти з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок ?

        * -Що ви чекаєте від уроку ?

    * -Що ж я надіюсь що всі ваші сподівання здійсняться і хочу вам побажати гарного настрою та успіхів

 

ІІ.Актуалізація опорних знань.

 

-Діти, ми почали вивчати нову тему, до речі згадайте що це за тема ............ Для того що б ви здогадалися, я пропоную вам пограти- поновити ваші знання,..

1.Що таке гірські породи?

2.Що таке корисні копалини? (Корисні копалини – це всі гірські породи земної кори, що використовуються або можуть бути використані у господарстві).

3.  - В якому агрегатному стані можуть бути корисні копалини ?

  (Вони можуть бути твердими (руди), рідкими (нафта, мінеральні води), газоподібними (природний газ). Демонстрація колекції

4. Як поділяються корисні копалини за походженням? (Магматичні, метаморфічні, осадові). Демонстрація колекції

 

 

З ними ми й познайомимось сьогодні на уроці.

 

Отже наша тема : -: Мінерально-сировинні ресурси України. Паливні корисні копалини.

 Давайте спробуємо визначити мету нашого уроку, я її уявляю собі так :

1)-познайомитися з корисними копалинами України, зокрема паливними,

2)ознайомлення з новою інформацією щодо їх різноманіття,

 3)визначити закономірності розміщення та зв’язку з геологічною будовою

4)з’ясувати необхідність їх раціонального використання і збереження.

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

 

Скажіть, а навіщо нам це? Для чого людям потрібні корисні копалини? Чому їх наявність є дуже важливою для будь-якої держави? (Відповіді учнів)

Корисні копалини, або мінеральні ресурси, відіграють дуже важливу роль у розвитку господарства країни. Вони є національним багатством країни-основою господарської діяльності людини.

 

 ІV. Вивчення нового матеріалу.

 Крім походження і стану, корисні копалини можуть поділятися за ознакою використання : паливні, рудні і нерудні.

-робота з картою

Клас поділяється по групам-3 ряди. 1група з’ясовує, які корисні копалини відносять до паливних, 2 група з’ясовує, які корисні копалини відносять до рудних, 3 група з’ясовує, які корисні копалини відносять до нерудних

-розповідь вчителя

  - Корисні копалини залягають у родовищах. Родовище корисних копалин – це зосередження сировини у достатній для розробки кількості. Родовище (чи група родовищ) може бути розташоване в певному басейні (вугільному, залізорудному тощо) чи утворювати регіон, область, провінцію (нафтогазоносну, рудну тощо).

  Останнім часом виділяють нову самостійну групу техногенних родовищ, тобто утворених в результаті видобутку корисних копалин (відвали, насипи). Корисні речовини техногенних родовищ, завдяки розвитку техніки, можуть бути використані додатково.

  Територія України поєднує різні за віком та умовами утворення тектонічні структури, у межах яких сформувалися різноманітні гірські породи і, відповідно, корисні копалини.

-робота з атласом

  - Розгляньте і зіставте карту корисних копалин з тектонічною картою. Знайдіть закономірності розміщення різних типів корисних копалин.

1 група з’ясовує  :З якими тектонічними структурами пов’язане залягання паливних корисних копалин?

 2 група з’ясовує - З якими тектонічними структурами пов’язане залягання рудних корисних копалин?

3 група з’ясовує- З якими тектонічними структурами пов’язане залягання нерудних корисних копалин?

-розповідь вчителя

  - Як ви побачили, залягання паливних корисних копалин переважно пов’язане з технологічними западинами, бо саме там найбільш сприятливі умови для їх утворення. Рудні корисні копалини найчастіше пов’язані з магматичними та метаморфічними гірськими породами, тому їх родовища тяжіють до Українського щита і вулканічного хребта Карпат. Нерудні корисні копалини найрізноманітніші за походженням. Їх утворення пов’язане із осадонакопиченням (солі, вапняки, глини, піски), тому родовища тяжіють до прогинів (кам’яна сіль у прогині Донецької складчастої споруди), осадових чохлів, западин. Ті нерудні корисні копалини, що мають магматичне чи метаморфічне походження (граніти, мармури, графіт), містяться у фундаменті Українського щита, складчастих системах Карпат і Криму.

  Умови залягання, запаси, хімічний склад корисних копалин, їхні характеристики, вірогідні райони пошуку та розвідування нових родовищ на території нашої країни вивчені досить добре. За сукупністю різних мінеральних ресурсів, їх обсягом та загальною забезпеченістю ними Україна входить до першої десятки країн світу! Цьому сприяє і вигідне розташування певних груп корисних копалин, зокрема залізних руд, кам’яного вугілля та флюсових вапняків у Криворіжжі та Донбасі, яке дозволяє розвивати металургію, чи кам’яної солі та карбонатної сировини у Криму, Слов’янську, на базі яких розвивається содове виробництва.

 В Україні виявлено великі поклади як паливних ресурсів, так і залізовмісної сировини, марганцевих руд. Наявність паливних і рудних ресурсів – основа економіки країни, можливість створення її енергетичної та промислової бази.

Давайте глибше розглянемо наявність паливних ресурсів на території України і

  -

Вугілля

На території України знаходяться Донецький, Львівсько-Волинський кам’яновугільні басейни та Дніпровський буровугільний басейни. Ці басейни містять великі запаси вугілля. Робота з контурними картами: позначаємо ці басейни.

В зошиті записують шапку таблиці, а закінчують її вдома. За допомогою тексту підручника і карти атласу складіть характеристику вугільних басейнів України.

Характеристика вугільних басейнів України

Назва вугільного басейну

Географічне положення

Стисла характеристика

 

Донецький кам’яновугільний басейн

 

 

Львівсько-Волинський кам’яновугільний басейн

 

 

Дніпровський буровугільний басейн

 

 

Учні самостійно складають таблицю по варіантах: І-в. - Донбас; ІІ-в – Львівсько-Волинський кам’яновугільний басейн; ІІІ-в – Дніпровський буровугільний басейн За картою корисних копалин Харківської області визначають наявність вугілля на території нашого краю. Після виконання самостійної роботи учні аналізують складену таблицю..

 

Проблемне питання: Поясніть, чому час від часу виникає питання про необхідність закупки вугілля за кордоном, якщо Україна має великі власні запаси?

 

 

-Нафта і газ

Звернімося до характеристики рідких і газоподібних паливних ресурсів. Учні замальовують схему в зошит.

Нафтогазоносні регіони

           
 
     
 
 

 

 

Дніпровсько-Донецький                                                                              Передкарпатський

Причорноморсько-Кримський

 

 

 

Робота з контурними картами: позначаємо ці регіони

Учні виконують завдання за варіантами. Або вдома

  – Використовуючи підручник і карти атласу підготуйте (усно) характеристику:

  1-в. Дніпровсько-Донецький нафтогазоносний регіон.

  2-в. Причорноморсько-Кримський регіон.

  3-в. Передкарпатський регіон.

За картою корисних копалин Харківської області визначають наявність нафти і газу на території нашого краю

Проблемне питання: Які регіони України є перспективними щодо видобування нафти і газу?

 

розповідь вчителя з використанням карти

  – До паливних корисних копалин також відносять горючі сланці і торф. Горючі сланці залягають широкою смугою вздовж усіх Українських Карпат, в окремих місцях товщина покладів сягає 1,5 км. На рівнинній частині України найбільші родовища горючих сланців розташовані на межі двох областей – Кіровоградської та Черкаської. Тут наявні більше 10 пластів горючих сланців потужністю від 1 до 25м. Перегонка сланців дозволяє отримати такі цінні продукти, як смола (близько 4%), газ.

  Родовища торфу в Україні сформувались в антропогенні. Вони найбільш поширені (понад 2500 невеликих родовищ) у північній частині України. Найбільші родовища розташовані у Волинські, Рівненській та Чернігівській областях.

 

IV. Узагальнення і систематизація засвоєних знань, вмінь і навичок

 

А тепер ці знання використаємо для оцінки корисних копалин нашої області.

Які на вашу думку корисні копалини зустрічаються в нашій місцевості?

-          За походженням

-          За агрегатним станом

-          За використанням

-          Серед паливних  є:  (Харківська область багата на природний газ. Найбільші родовища - Шебелинське, Єфремівське, Західнохрестищенське, є найбільші і на Україні. Також на території області є невеликі поклади кам’яного і бурого вугілля(південна частина області).

 

VI. Підсумок уроку:

 

- визначить найактивніших працівників ваших груп. (Оцінювання активістів)

 

- чи сподобався вам урок?

 

- Як на вашу думку, чи досягли ми мети нашого уроку?

 

Ну що ж працювали ви всі. Дякую

 

Домашнє завдання

 

Відкрийте щоденники запишіть д\з :

2 та 3 рівень-опрацювати параграф підручника § 15, закінчити роботу  з таблицею

4 рівень-дати відповідь на питання «Якої шкоди завдає навколишньому середовищу видобуток корисних копалин?»