завдання для 10 кл.
Комунальний вищий навчальний заклад «Харківська академія неперервної освіти»
Завдання для ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з географії у 2015/2016 н. р.
10 клас
І. Тестовий блок (22 бали)
Завдання з вибором однієї правильної відповіді. До кожного із завдань пропонуються 4 варіанти відповіді, серед яких лише один правильний (1 бал за кожну правильну відповідь.
1. Укажіть частково визнану державу:
А Ґренландія;
Б Косово;
В Сирія;
Г ПМР.
2. У 2013 році 28 членом Європейського Союзу стала:
А Румунія;
Б Болгарія;
В Хорватія;
Г Туреччина.
3. Укажіть народ, що серед названих народів належить до іншої мовної сім’ї:
А азербайджанці;
Б таджики;
В туркмени;
Г узбеки.
4. Географи розкритикували відомого економіста Джеффрі Сакса за твердження, що країни, які не мають виходу до моря, ніколи не досягнуть високого рівня розвитку. Для спростування цієї думки вони наводять приклад двох високорозвинених країн.
А Люксембургу й Білорусі;
Б Швейцарії й Австрії;
В Чехії й Угорщини;
Г Болівії й Парагваю.
5. У місті X, що вважається ядром промислової агломерації, розташоване велике підприємство, основною продукцією якого є трактори. Економічно обґрунтованим було б розміщення в кількох малих містах цієї агломерації невеликих вузькоспеціалізованих підприємств, які вироблятимуть
А паливно-мастильні матеріали для тракторів;
Б метал для виробництва тракторних деталей;
В шини для колісних тракторів і автомобілів;
Г тракторні деталі, комплектуючі вузли.
Завдання на встановлення відповідності. До кожного завдання у двох колонках подано інформацію, яку позначено цифрами (ліворуч) і буквами (праворуч). Виконуючи завдання, необхідно встановити відповідність інформації, позначеної цифрами та буквами (утворити логічні пари) (4 бали за повну правильну відповідь).
6. Установіть відповідність між туристичним маршрутом і найбільш імовірними небезпеками і несподіванками на цьому маршруті, про які необхідно попередити туристів
1 «Говерляна» (сходження на Говерлу) ; 2 «Днищем каньйону» (Великий каньйон Криму) ; 3 «У гості до бабаків» (екологічними стежками «Стрільцівського степу») ; 4 «Поліським краєм» (Поліський природний заповідник).
|
А грязьові вулкани, смог, густі колючі зарості чагарників (шибляк) ; Б гроза, мокрі й слизькі кам’янисті схили, отруйні змії (гадюка звичайна) ; В каменепади, нагромадження валунів, ерозійні котли, селі під час дощів; Г заболочені ділянки, трясовина, комарі, мошкара; Д спека, шорсткий трав’яний сухостій, полоз жовтобрюхий, гадюка степова. |
7. Установіть відповідність між галуззю господарства та доцільним і перспективним
напрямом розвитку економічних зв’язків між підприємствами Польщі
1 вугільна промисловість; 2 чорна металургія; 3 машинобудування; 4 туризм.
|
А взаємний обмін студентами; Б кооперування підприємств, що виробляють і модернізують вертольоти й літаки; В розробка спільних інфраструктурних проектів у Карпатах; Г експорт палива на ТЕС Західної України; Д імпорт марганцевих руд з України. |
Завдання відкритої форми з короткою відповіддю. Числову відповідь необхідно вписати до бланка відповідей (2 бали за повну правильну відповідь).
8. Проаналізуйте наведену в таблиці інформацію щодо запасів і щорічного видобутку мідних руд, укажіть найбільший показник ресурсозабезпеченості серед зазначених країн (у роках).
Країна |
Запаси мідних руд, млн т |
Щорічний видобуток мідних руд, млн т |
Чилі |
190 |
5,2 |
Перу |
76 |
1,2 |
Австралія |
86 |
1,0 |
США |
39 |
1,1 |
9. На малюнку - скриншоті з інтерактивної карти освітлення Землі, що зроблений в один із днів сонцестояння. За особливостями освітлення різних територій Землі визначте:
А) Всесвітній (Гринвіцький) час (години і хвилини) для планети;
Б) пору року у Північній півкулі.
Завдання множинного вибору. У завданні пропонується 7 варіантів відповіді, серед яких три правильні (3 бали за повну правильну відповідь).
10. Проаналізуйте діаграму, на якій відображено чисельність населення (млн осіб) у десяти найбільших агломераціях світу (із 450 існуючих, 2011 р.), і зробіть висновки щодо особливостей поширення такої форми розселення на планеті.
1 десять найбільших агломерацій розташовані в усіх шести частинах світу;
2 найбільші агломерації сформувалися переважно у Північній півкулі;
3 у Європі немає такої форми розселення, як агломерація;
4 з десяти найбільших агломерацій три розташовані в Індії;
5 у Японії лише одне місто-мільйонер, навколо якого сформувалась агломерація;
6 60 % найбільших агломерацій сформувалися у країнах, що розвиваються;
7 Колката – найменша агломерація світу.
ІІ. Теоретичний блок (24 бали)
1. Розробіть і обґрунтуйте проект будівництва нового поселення для вимушених мігрантів, яке б забезпечувало їх швидку соціальну й економічну інтеграцію. (12 балів)
2. Охарактеризуйте сучасний стан АПК України та надайте прогноз розвитку галузі на найближчі десять років. (12 балів)
ІІІ. Практичний блок (16 балів)
1. Чисельність населення України на 1 січня 2015 року складала 42 928,9 тис. осіб, а середня чисельність за 2014 рік – 43 001,0 тис. осіб. Сальдо міграції за 2014 рік склало 22 592 особи. Визначте загальний приріст населення за 2014 рік (осіб) і загальний коефіцієнт природного приросту населення за 2014 рік (у ‰) (6 балів)
2. За назвою столиці та поданою інформацією визначте назви держав світу. Нанесіть їх на контурну карту світу. (10 балів)
|
Столиця |
Інформація про країну |
Назва країни |
1 |
Кінґстон |
Держава у складі Співдружності націй. Серед населення 77% ‑ негри, 15% ‑ мулати. |
|
2 |
Ямусукро |
До 1986 року назва країни офіційно перекладалася на різні мови у значенні Берег Слонової Кістки. Офіційна мова – французька. |
|
3 |
Путраджая |
Країна складається з двох частин – материкової та острівної. Федерація, яка складається з 13 штатів. |
|
4 |
Найп’їдо |
Перенесення столиці у внутрішні райони країни було здійснене з міркувань геостратегічної безпеки. Точний час початку переміщення столиці ‑ неділя, 6 год. 36 хв. ранку ‑ було вибрано відповідно до астрологічних прогнозів. |
|
5 |
Абуджа |
Нова столиця побудована у вигляді півмісяця за проектом японського архітектора Кензо Танге. Вибираючи місце для неї, влада прагнула створити місто, у якому не домінувала б жодна етнічна, соціальна або релігійна група. |
|
6 |
Додома |
До 1964 року на території країни знаходилося дві державні формації — континентальна й острівна. Тому в сучасній назві держави поєднані перші букви назв цих державних формацій. |
|
7 |
Шрі-Джаяварденепура-Котте |
Усього відомо близько 80 назв цієї островної країни. З 1983 до 2009 року йшла громадянська війна між урядом і партизанською організацією «Тигри визволення Таміл-Іламу». |
|
8 |
Джуба |
Отримання незалежності у 2011 році остаточно закінчило найтривалішу в Африці громадянську війну. За даними рейтингу «Неспроможних держав» на 2013 рік, країна посідає в ньому четверте місце |
|
9 |
Сукре |
Одна з небагатьох країн Америки, де корінні народи складають понад половину населення. Другою за чисельністю групою є метиси та креоли. Залишається однією з найбідніших країн материка. |
|
10 |
Діпі |
Країна, що займає частину острова одного з найбільших архіпелагів. До1976 року була колонією Португалії близько 460 років. Остаточно здобула незалежність 2002 року. Більшість населення складають австронезійські народи. |
|